Arhiva : : Avgust 2004.
Govor Fidela Kastra Rusa, Predsednika Republike Kube, na svečanosti povodom 51. Godišnjice napada na kasarne Monkada i "Karlos Manuel de Sespedes", održanoj na centralnom univerzitetu Las Viljas 26. jula 2004.
(stenogramska verzija – Savet Ministara)
Dragi sunarodnici; Poštovani gosti:
Na ovu
51. godišnjicu napada na utvrđenje Monkada 26. jula 1953 g.,
posvetiću moje reči jednoj zlokobnoj ličnosti koja nam preti,
vređa nas i kleveće. To nije kapric ili prijatan izbor; to
je potreba i dužnost.
21. juna na Antiimperijalističkoj tribini pročitao sam poslanicu
broj 2 Predsedniku Sjedinjenih Država, odgovarajući na jedan
sraman izveštaj Stejt Departmenta o trgovini ljudskim bićima,
poput onih koje obično pravi navodni vrhovni moralni sudija
sveta, vlada te zemlje, a u kome se Kuba optužuje da je među
zemljama koje promovišu seksualni turizam i dečiju pornografiju.
Prošlo je tek dve nedelje i umesto da pristojno zaćute pred
neospornim istinama sadržanim u poslanici, teleksi su doneli
vesti o jednom Bušovom izbornom govoru u Tampi, Florida, sa
novim i još podmuklijim optužbama i uvredama, koje su imale
jasnu nameru da okleveću Kubu i opravdaju pretnje agresijom
i brutalne mere koje je upravo doneo protiv našeg naroda.
Francuska agencija AFP je 16. jula iz Tampe javila sledeće:
"Predsednik Džordž V. Buš je lansirao oštar napad na Kubu
definišući je kao "glavnu destinaciju seksualnog turizma"
i potvrdio da SAD ima dužnost da predvodi svetsku borbu protiv
trgovine ljudima radi prisilnog rada ili seksualnih ciljeva".
"Kuba je jedna od 10 zemalja koje Stejt Department navodi
u jednom izveštaju objavljenom u junu, u kome se ukazuje na
vlade koje tolerišu trgovinu ljudima ili se ne bore protiv
tog prestupa".
"Režim Fidela Kastra je pretvorio Kubu u glavnu destinaciju
seksualnog turizma" zamenjujući jugoistok Azije kao omiljenu
destinaciju pedofila iz SAD i Kanade", potvrdio je Buš.
Tokom jedne konferencije u Tampi, Florida, mandatar je ukazao
na Kubu kao na jednog od najgorih prekršilaca u toj oblasti.
"Seksualni turizam je vitalni izvor deviza za održavanje korumpirane
vlade na površini", optužio je.
Buš je naveo da će okončanje trgovine ljudskim bićima biti
osnovni deo njegove spoljne politike.
"Trgovina ljudskim bićima donosi patnju i stid našoj zemlji
i predvodićemo borbu protiv nje", obećao je.
"Nalazimo se u borbi protiv zla, Amerikanci su zahvalni za
vašu posvećenost i službu", rekao je prisutnima na konferenciji.
"Ljudski život je poklon našeg tvorca i nikad ne treba da
bude prodat".
Teleks španske agencije EFE je ukazivao:
"Imamo problem na samo 150 km od naše obale", rekao je Buš
u državi Floridi.
"Naveo je jednu studiju prema kojoj je Kuba "zamenila azijski
jugoistok kao mesto za putovanja homoseksualaca i turista
koji traže seks".
"Kada su smanjene restrikcije za putovanja na Kubu devedesetih
godina, studija je otkrila da je protok Amerikanaca i Kanađana
doprineo visokom porastu dečije prostitucije na Kubi".
"Moja vlada radi na kompletnom rešavanju tog problema: brza
i mirna tranzicija u demokratiju na Kubi".
"Pokrenuli smo jednu strategiju da bi približili dan kada
nijedan kubanski dečak ili devojčica neće biti eksploatisani
radi finansiranja jedne propale revolucije i svi Kubanci će
živeti u slobodi".
Buš je rekao da je ljudski život dar našeg Tvorca i nikad
ne sme biti na prodaju.
"Potrebna je posebna vrsta izopačenosti da bi se eksploatisali
i povredili najosetljiviji članovi društva".
"Trgovci ljudima kradu deci njihovu nevinost, izlažu ih onom
najgorem iz života pre nego što su i videli mnogo od njega.
Trgovci dele porodice i svoje žrtve tretiraju kao robu za
prodaju najboljem ponuđaču.".
Kao vrhunac čudnih vesti, taj isti teleks je dodao rečenice
Džona Eškrofta, u govoru prezentacije Buša na Nacionalnoj
konferenciji za uputstva u vezi sa trgovinom ljudima:
"U XIX veku je predsednik Abraham Linkoln definisao viziju
slobode za sve i opravdano ga zovu veliki emancipator".
"U XXI veku imamo jednog velikog lidera koji nas je pozvao
na razumevanje slobode ne kao poklona Sjedinjenih Država svetu,
nego kao dar svemogućeg čovečanstvu".
Drugi teleks engleske agencije Rojters je javio:
"Predsednik SAD je u petak optužio kubanskog Predsednika da
je svoje karipsko ostrvo pretvorio u destinaciju za seksualni
turizam i da doprinosi svetskom problemu trgovine ljudima".
Itaijanska agencija ANSA je obavestila:
"Režim iz Havane je pridodao još zločina: daje dobrodošlicu
seksualnom turizmu", rekao je Buš, koji je čak ponovio jedan
navodni Kastrov citat: "Kuba ima najčistije i najobrazovanije
prostitutke na svetu".
Kasniji teleksi su dali na znanje da se navod iz jedne tobožnje
moje rečenice o toj temi, koji je izneo Predsednik SAD u svom
pomenutom govoru iz Tampe da bi dao podršku svojim teškim
optužbama, bazira na jednom dokumentu o Kubi koji je napisao
Čarls Trambl, student prava sa američkog univerziteta iz Vanderbilta,
koji je enfatično izjavio da je Bušov govor zlonamerno tumačenje
pravog značenja jedne rečenice uključene u njegov rad, dodajući
između ostalog sledeća objašnjenja:
"Prostitucija je imala nagli porast u karipskoj državi posle
sloma Sovjetskog Saveza."
"Kastro, koji je po preuzimanju vlasti 1959 g. proglasio prostituciju
nelegalnom, na početku je imao malo sredstava da je suzbije.
Ali su početkom 1996. g. kubanske vlasti počele da preduzimaju
oštre mere u vezi te prakse".
"Iako još uvek postoji, mnogo je manje vidljiva i bilo bi
netačno reći da je vlada promoviše".
U ponedeljak 19. jula, zvaničnici Bušove administracije su
priznali da nisu imali drugi izvor koji se odnosio na temu,
osim rada pomenutog studenta.
Uprkos tome što je bilo dokazano da je predsednik SAD izneo
najtežu optužbu na osnovu rečenice uzete iz rada jednog američkog
studenta, čije je zlonamerno tumačenje demantovao sam autor,
odgovor portparola Bele kuće, suočenog sa tim demantijem,
nije mogao biti neobičniji. Jednostavno je, prema istom teleksu
"branio uključenje (te rečenice) sa argumentom da je izražavala
osnovnu istinu o Kubi", ili, da je za Belu kuću "osnovna istina
o Kubi" bilo koja stvar koju predsednik zamisli u svojoj glavi
nezavisno da li odgovara stvarnosti ili ne .
To je upravo tip fundamentalističkog gledanja na stvari na
šta se predsednik Buš stalno poziva, gde su činjenice, argumenti,
istine, rezonovanja i realnost višak, a ono jedino što opredeljuje,
jeste ideja koju on ima, ili koja mu odgovara o nekoj posebnoj
temi: nešto se pretvara u apsolutnu i neospornu istinu jednostavno
kad gospodin Buš to zamisli.
Ima u svetu mnogo onih koji veoma malo znaju o Kubanskoj revoluciji
i mogu biti žrtve laži i prevara koje širi vlada SAD preko
ogromnih mas medija kojima raspolaže.
Ali isto tako ima mnogo onih, naročito među siromašnim zemljama,
koji znaju šta je Kubanska revolucija, marljivost sa kojom
se od prvog trenutka posvetila obrazovanju i zdravlju dece
i čitave populacije, njen duh solidarnosti koji ju je doveo
do nekoristoljubive saradnje sa desetinama zemalja Trećeg
sveta, njenu privrženost najvećim moralnim vrednostima, njene
etičke principe, njen nenadmašan koncept dostojanstva i časti
Otadžbine i njenog naroda, za šta su kubanski revolucionari
uvek bili spremni da polože svoje živote. Bez sumnje se ti
mnogobrojni prijatelji u bilo kom kutku sveta, pitaju kako
je moguće da se protiv Kube lansiraju tako užasne i prostačke
klevete.
To me obavezuje da sa svom ozbiljnošću i otvorenošću objasnim
razloge koji, sa moje tačke gledišta, daju prostor takvim
neshvatljivim tvrdnjama Predsednika najmoćnije sile na planeti,
koji nam, osim toga, preti nestankom Kubanske revolucije sa
lica Zemlje.
Učiniću to sa najvećom mogućom objektivnošću, bez arbitrarnih
tvrdnji i sramnog iskrivljivanja reči, rečenica i koncepata
drugih, ili vođen bednim osećanjima osvete ili lične mržnje.
Jedna tema koja je široko dokumentovana u raznim knjigama
eminentnih naučnih autora i drugih američkih ličnosti je zavisnost
sadašnjeg predsednika SAD od alkohola tokom dve decenije,
od 20. do 40. godine. Tu temu je rigorozno i impresivno obradio,
sa naučnim kriterijumima i sa psihijatrijske tačke gledišta
doktor Džastin A. Frenk u jednoj već čuvenoj knjizi pod naslovom
"Buš na kauču".
Doktor Frenk je otpočeo objašnjenjem da bi vredelo da se naučno
definiše da li je Buš bio alkoholičar i da li je to i dalje,
iznoseći doslovno u nastavku:
"...najbitnija nepoznanica je da li uticaj tih godina tvrdokornog
pijanca i kasnija apstinencija još uvek utiču na njega i na
one koji ga okružuju."
Nastavlja da objašnjava i doslovno ga citiram:
"Alkoholizam je potencijalno fatalna bolest, zlo za čitav
život koje je izuzetno teško zaustaviti zauvek".(str. 40).
U nastavku, pominjući posebno Predsednika SAD, izlaže:
"Buš je javno rekao da je prestao da uzima alkohol bez pomoći
Anonimnih alkoholičara (organizacije posvećene lečenju zavisnika
od uzimanja alkohola), i bez ikakvog programa protiv neodgovarajuće
upotrebe zabranjenih supstanci, i potvrdio da je tu naviku
ostavio zauvek uz pomoć duhovnih instrumenata, kao što je
proučavanje Biblije i razgovora sa propovednikom Bilom Grahamom."
Knjiga na 40. strani kaže da je, prema bivšem piscu govora
Dejvidu Frumu, po dolasku u Ovalni kabinet, Buš pozvao jednu
grupu religioznih vođa, tražio im njihove molitve i rekao
im:
"Ima samo jedan razlog zbog kojeg sam u Ovalnom kabinetu a
ne u baru. "Našao sam veru, našao sam Boga. Ovde sam zbog
snage molitve".
U vezi toga dr. Frenk analizira da ta tvrdnja može biti istinita
i svojim sopstvenim rečima beleži sledeće:
"Sigurno bi svi Amerikanci želeli da veruju da Predsednik
više ne pije, čak i kada nemamo načina da znamo da li je to
tačno. Ako je tako, uklapa se u sliku starog pijanca čiji
je alkoholizam zaustavljen, ali nije lečen".
I dodaje:
"Stari pijanci koji se uzdržavaju bez dobrobiti programa Anonimnih
alkoholičara poznati su kao "suvi pijanci", naziv koji je
cirkulisao Internetom i na drugi način u vezi Buša. "Suvi
pijanac" nije medicinski termin, i nije termin koji sam ja
koristio u kliničkoj sredini. Ali bez svrstavanja Buša kao
takvog, teško je zanemariti mnoge problematične elemente njegovog
karaktera među crtama koje literatura o oporavku povezuje
sa alkoholizmom, uključujući veličinu, prirodu sklonu mudrim
izrekama, netoleranciju, prekid odnosa, negiranje odgovornosti,
tendenciju ka prekomernom reagovanju i averziju prema introspekciji"
(str. 41).
Dr. Frenk insistira na tome da je on lično primao alkoholičare
koji su prekinuli svoju zavisnost bez adekvatnog lečenja,
koji uglavnom imaju veoma malo uspeha u učenju kontrole anksioznosti
koju su jednom nastojali da potisnu uzimanjem alkohola, i
objašnjava da:
"Njihovi kruti napori da kontrolišu anksioznost otežavaju
bilo kakvu psihološku analizu. Neki čak ne mogu ni da se suoče
sa anksioznošću da priznaju svoj alkoholizam".
Dr Frenk nastavlja:
"Zapazio sam da bez tog priznanja čak ni stari pijanci ne
mogu realno da se promene ni da nauče iz sopstvenog iskustva".
I pominjući konkretno Buša, daje sledeći zaključak:
"Model krivice i negacije koji tako žarko pokušavaju da razbiju
alkoholičari u oporavku, izgleda da je ukorenjen u alkoholičarskoj
ličnosti; retko kad se ograničava na njihov alkoholizam. Navika
okrivljivanja drugih i negiranje odgovornosti je toliko dominantna
u ličnoj istoriji Džordža V. Buša da se očevidno javlja pred
najmanjom pretnjom.
"Krutost u Bušovom ponašanju je možda očigledna u njegovom
dobro dokumentovanom poverenju u dnevne rutine - čuveni kratki
sastanci, sveti program vežbi, dnevno čitanje Biblije i ograničeno
vreme u kancelariji. Jedna zdrava osoba je sposobna da promeni
svoju rutinu; jedna kruta osoba to ne može da učini". (str.
43).
"Naravno" - nastavlja doslovno da tvrdi eminentni američki
specijalista – "svima nam je potreban odmor i opuštanje, vreme
da se saberemo, ali izgleda da je Bušu to više potrebno nego
većini. I to nije iznenađenje, među drugim razlozima jer želja
da bude predsednik može da predstavlja realni rizik od povratka
piću" (str. 43).
"Zajedno sa krutom rutinom dolazi proces krutog mišljenja
– druga karakteristika Bušovog predsednikovanja", dalje tvrdi
Dr. Frenk, sa skoro matematičkom preciznošću: "To zapažamo
po tvrdoglavom , skoro opsesivnom načinu na koji se hvata
za ideje i planove pošto su bili odbačeni, od vlastite slike
o sebi kao osobi koja "spaja, ne deli", do njegovog ubeđenja
da je Irak imao oružje za masovno uništenje (ili u nedostatku
pomenutog oružja, da su, u svakom slučaju, SAD na neki način
učinile ono što je bilo ispravno u Iraku). Takva krutost mišljenja
nije motivisana samo tvrdoglavošću: nelečeni alkoholičar,
izjedan zadatkom da mora da kontroliše anksioznost koja može
da ga odvede u potragu za pićem, jednostavno ne može da toleriše
nikakvu pretnju svom statusu quo."
Dr Frenk dodaje da takva netolerancija uglavnom donosi kao
posledicu neadekvatne odgovore u odnosu na veličinu stvarne
pretnje.
"To bi moglo da pomogne u objašnjenu dramatičnog kontrasta
između odgovora Džordža V. Sadamu Huseinu i onog njegovog
oca, koji je brižljivo stvorio koaliciju, preduzeo mere tek
pošto je Kuvajt bio napadnut), a kasnije delovao sa mudrošću
i obazrivošću dok su se odvijale borbe – ponašanje jednog
iskusnog lidera koji je znao da je odgovoran za bezbroj života,
a ne jednog alkoholičara naviknutog da preduzima dramatične
mere radi samozaštite".
Nastavljajući svoju analizu, dr. Frenk precizira:
"Postoje 2 pitanja preko kojih je štampa, izgleda usmerena
da posebno prelazi, a koja tiho vise u vazduhu od pre nego
što je Buš preuzeo predsedništvo: Da li još uvek konzumira
alkohol? I ako nije tako, da li je zbog svih tih godina kada
je uzimao alkohol onesposobljen? Obe nepoznanice moraju biti
obuhvaćene u bilo kakvoj ozbiljnoj oceni njegovog psihološkog
stanja". (str. 48).
Što se tiče prvog pitanja, postoji mogućnost da Buš smiruje
svoju anksioznost lekovima da bi se držao dalje od alkohola,
i to se posebno odnosi na njegovo čudno držanje na konferencijama
za štampu.
U vezi toga izlaže:
"Pišući o smetenom izgledu Buša na jednoj konferenciji za
štampu održanoj upravo pred početak rata protiv Iraka, kritičar
"Vašington Posta", Tom Šelis, je špekulisao da je "Predsednik
možda bio malo pod lekovima".
"Ipak više zabrinjavaju nastupi koji izazivaju sumnju ne zbog
načina na koji govori, već zbog onoga što kaže. U više navrata
se potpuno predao zaveri, popunjavajući praznine u svom pamćenju
onim za šta on veruje da su činjenice – najupečatljivije je
bilo 14. jula 2003 g. kada je stao pored Kofija Anana i izmislio
ideju da su SAD dale Sadamu "priliku da dopusti ulazak inspektora,
a on im nije dozvolio da uđu". (Kako primećuje "Vašington
Post", Husein je zapravo dozvolio inspektorima da rade a Buš
se usprotivio produžetku njihovog rada jer nije verovao da
će biti efikasni". Zavera je zajednički fenomen među uživaocima
alkohola, kao što je i postojanost koja se ogleda u tendenciji
Buša da ponavlja ključne reči i rečenice, kao da će mu ponavljanje
pomoći da ostane smiren i zadrži pažnju." (str. 49)
Doktor Frenk zaključuje svoju analizu o ova dva pitanja sledećim
rečima:
"Čak i ako prihvatimo da su alkoholičarski dani Džordža V.
Buša prošlost, još uvek ostaje nepoznanica o trajnoj šteti
koju su mogli da prouzrokuju pre nego što je prestao da pije
– i još više o znatnom uticaju na njegovu ličnost što možemo
pratiti do njegovog uzdržavanja od lečenja. Čitava psihološka
ili psihoanalitčika integralna studija predsednika Buša mora
da istraži koliko se promenio mozak i njegove funkcije za
više od 20 godina alkoholizma.U jednoj nedavnoj sudiji koju
je uradio Medicinski centar Univerziteta iz Kalifornije, San
Francisko, istraživači su dokazali da okoreli pijanci koji
sami sebe ne smatraju alkoholičarima otkrivaju da "njihov
nivo potrošnje alkohola predstavlja problem koji zahteva lečenje".
Studija primećuje da su okoreli pijanci tog tipa bili "znatno
onesposobljeni u merenju radne memorije, brzine obrade, pažnje,
izvršnih funkcija i ravnoteži". Još uvek je u toku jedno ozbiljno
istraživanje o dugotrajnom oporavku od neodgovarajuće upotrebe
alkohola. Nauka je ustanovila da je sam alkohol toksičan za
mozak, kako za njegovu anatomiju (jer se u mozgu skupljaju
i šire pukotine među hemisferama i oko njih), tako i za njegovu
neurofiziologiju. Ali oporavak nastaje sa stalnom uzdržanošću
tokom perioda od 5 godina za mnoge alkoholičare. Buš tvrdi
da je bio uzdržan tokom više od 15 godina i odlično je mogao
da se oporavi do nivoa od pre konzumiranja alkohola. Međutim,
čak i hronični alkoholičari koji povrate svoje mentalne funkcije
uglavnom izložene opasnosti, pate od uporne štete po njihovu
sposobnost da obrađuju novu informaciju. Pogođene su važne
neuropsihološke funkcije: nova informacija se uglavnom smešta
u kartoteku koja se izgubi u mozgu".
"Bivši okoreli pijanci, uglavnom imaju problema sa razlikovanjem
važne od nevažne informacije.Isto tako mogu da izgube deo
sposobnosti da zadrže koncentraciju. Sve što moramo da učinimo
da bi smo zapazili nedostatak Bušove pažnje je da ga posmatramo
dok sluša govor neke druge osobe, da posmatramo njegovo ponašanje
u prilikama tokom pune izborne kampanje ili da razmotrimo
očigledan očajnički napor koji čini da zadrži koncentraciju
u svim govorima koje izgovara". (str. 50).
Najzad, doktor Frenk ukazuje da bi Buš olakšao bojazan mnogih
Amerikanaca ako bi se podvrgao psiho-testovima koji mogu naučno
da izmere dejstvo njegove zavisnosti od alkohola na funkcionisanje
njegovog mozga i upozorava:
"Nasuprot tome, ne možemo ništa drugo nego da sumnjamo – s
razlogom - da bi naš Predsednik mogao biti onesposobljen u
svojoj veštini da shvati kompleksne ideje i informacije".
(str. 51).
I završava presuđujući:
"Verovatno bi svi i bili donekle bojažljivi da to proverimo:
posle svega, već je ostao na čelu tri godine i odveo našu
naciju u rat. Ali, ako to ne učinimo, posledice bi mogli da
osetimo svi mi i svako od nas pojedinačno". (str. 51)
Drugo pitanje detaljno razmatrano u pomenutoj knjizi "Bush
na kauču" doktora Džastina A. Frenka, se odnosi na religiozni
fundamentalizam predsednika Buša.
Doktor Frenk objašnjava kako je, nastojeći da nađe olakšanje
za unutrašnji haos koji je piće u nekim trenucima smirivalo,
ali u krajnjoj liniji intenziviralo, Buš u religiji verovatno
našao izvor smirenja ne sasvim različit od alkohola, kao i
u grupi pravila koja mu pomažu da se nosi sa oboma, spoljnim
svetom i unutarnjim duhovnim svetom.
Izlaže da će analiza uloge fundamentalizma u Bušovom životu
pokazati da je zamena zabranjenih supstanci samo jedan od
više načina na koje Buš zavisi od religije kao mehanizma odbrane,
i potvrđuje da Buš koristi religiju radi pojednostavljenja
ili čak zamene razmišljanja, tako da u izvesnoj meri ne mora
čak ni da misli. Dodaje da se Buš, stavljajući se na stranu
dobra – na stranu Boga - postavlja iznad svetske diskusije
i debate. Religija mu služi kao štit radi zaštite od izazova,
uključujući i one koje bi na drugi način on sam stvorio.
Pita se kako je Buš došao na tu tačku i u nastavku izlaže
da se tradicija porodice Buš tokom mnogo godina zasnivala
na veri, na verovanju u jednog boga tesno povezanog sa moralnom
ispravnošću, ali pravi sledeću razliku:
"Ipak, religiozna orijentacija predsednika Buša predstavlja
značajnu promenu u odnosu na porodičnu tradiciju. Čak i kada
su se određeni vidovi porodične tradicije zadržali, posebno
formalnost religioznog učešća, njeno pretvaranje u sazrevanje
prema jednom fundamentalističkijem pristupu dramatično se
razlikuje od duhovnog života njegovog oca."
"Analiza događaja koji su doveli Buša do toga da svesno prigrli
fundamentalizam pokazuje da se to odista dogodilo u jednom
trenutku u kom je očajnički tražio rešenja, u jednom trenutku
preke potrebe."
Doktor Frenk dalje navodi da fundamentalističke religije sužavaju
univerzum mogućnosti i dele svet na dobre i zle, u apsolutnim
terminima koji ne ostavljaju mesta za rasprave, i u vezi sa
tim objašnjava:
"Takođe se pojednostavljuje pojam 'ja'. Na isti način na koji
fundamentalističko učenje stvaranja negira istoriju, fundamentalistička
shvatanja preobraćenja i ponovnog rođenja podstiču vernika
da vidi sebe razdvojenog od istorije. Koristoljubiva i okolišna
odbrana koju Buš pruža za svoj život pre ponovnog rođenja,
upravo pokazuje ovu tendenciju. 'Ne bi bilo dobro da napravim
popis grešaka koje sam počinio kada sam bio mlad', insistira
Buš. 'Smatram da je način... na koji treba da odgovaram na
pitanja o svojim specifičnim postupcima da podsetim ljude
da, kada sam bio mlad i neodgovoran, bio sam mlad i neodgovoran.
Promenio sam se... 'Za vernika, moć duhovnog oslobođenja ne
samo da briše grehove iz prošlosti, već uspostavlja jedan
razlaz između sadašnjeg ja i prvobitnog grešnika."
Doktor Frenk razjašnjava da nema ničeg inherentno natprirodnog
u činjenici da Buš traži zaštitu u veri i da, čak i kada ga
ona čini jačim, krutost njegovog načina razmišljanja i govora,
i njegovih radnih planova pokazuju značajnu slabost. On objašnjava
da su Bušovi strahovi prema svemu – od nesuglasica do terorističkih
napada – ponekad tako bolno očigledni, čak (ili posebno) u
njegovim apstinencijama, i on je čovek koji očajnički traži
zaštitu. Pita se: "Ali od čega se Džordž V. Buš toliko očajnički
štiti?", odgovarajući na ovo pitanje sledećom analizom:
"Sistem verovanja koji toliko odlučno brani, štiti ga od onih
koji prkose njegovim idejama, od onih koji ga kritikuju, od
njegovih protivnika i, što je najvažnije, od njega samog.
Kada se dublje zađe u temu, teško je poverovati da ne pati
od urođenog straha od propasti, straha koji je previše užasan
da bi mogao da mu se suprotstavi."
"Za osobu koja očajnički pokušava da ne izgubi pravac, da
pribegne veri (ili čak nekim ključnim frazama) i veže se za
njih, to je drugi način da se zaštiti od propasti. Konferencije
za štampu predsednika Buša su alarmantni primeri ove neprekidne
anksioznosti – zbog tako nepogrešivih dokaza ništa ne čudi
što Bela kuća okleva da ih emituje. Posle jedne posebno užasne
konferencije za štampu održane u julu 2003. godine, politički
kolumnista Slejta, Timoti Noa, zapazio je da je 'Buš deluje
smeteno'. Sledećeg dana, Njujork Tajms je objavio kritički
članak u kojem je ukazao na 'neodređene i nepovezane' predsednikove
odgovore, jasno sugerišući da je Buš 'zaslepljen mitom koji
je izmislila njegova sopstvena vlada'."
Daje primere nekih izraza koje Buš ponavlja više puta na toj
konferenciji za štampu:
"To znači da napredujemo. Sporo, ali sigurno napredujemo u
tome da plate oni koji plaše svoje sunarodnike, i napredujemo
u tome da ubedimo irački narod da je sloboda ostvariva. Što
više budu ubeđeni u to da je sloboda ostvariva, preuzeće odgovornosti
koje zahteva jedno slobodno društvo..."
"A pretnja je stvarna pretnja. A to je pretnja za koju očito
nemamo specifične podatke, ne znamo kada, gde i šta. Ali znamo
nekoliko stvari... jasno je da razgovaramo sa stranim vladama
i sa stranim avio-linijama da bismo im ukazali na to koliko
je stvarna pretnja..."
"Ne znam koliko smo blizu hvatanja Sadama Huseina. Kao što
znate, nalazimo se bliže njegovom hvatanju nego juče. Pretpostavljam.
Samo znam da smo se dali u poteru. To je kao da ste me pitali,
pre nego što sam uhvatio njegove sinove, koliko smo blizu
hvatanja njegovih sinova. Rekao bih, ne znam, ali dali smo
se u poteru."
"Dobro, pre svega, rat protiv terorizma se nastavlja, na šta
stalno podsećam ljude... Pretnja za koju pitaš, Stiv, podseća
nas na to da treba da se damo u poteru, jer se rat protiv
terorizma nastavlja..."
"Upravo sam vam rekao da je prisutna pretnja prema Sjedinjenim
Državama..."
"Nimalo ne sumnjam, Kembel, da je Sadam Husein predstavljao
pretnju za bezbednost Sjedinjenih Država i pretnju za mir
u regionu..."
"Sadam Husein je pretnja. Ujedinjene Nacije su ga smatrale
pretnjom. Iz tih razloga su usvojile 12 rezolucija. Moji prethodnici
su ga smatrali pretnjom. Sakupili smo dosta informacija. Te
informacije su bile dobre, čvrste informacije na osnovu kojih
sam doneo odluku..."
A doktor Frenk nastavlja:
"Njegovi strahovi su tako moćni da on sa njima ne može ni
da se izbori. Njegov čuveni tužni savet Amerikancima, nešto
manje od dve nedelje posle događaja od 11. septembra – kada
je posavetovao Amerikance da nastave sa kupovinom i putovanjima
kao što su radili i pre, u jasnoj kontradikciji sa radikalnim
merama koje je preduzimao kao odgovor na tek otkrivenu ranjivost
nacije – predstavlja dokaz o tome na koji on pojednostavljen
način analizira situaciju, okrenuvši leđa anksioznosti i zabrinutosti.
Uporedite njegovu reakciju sa reakcijom gradonačelnika Njujorka,
Rudolfa Đulijanija, koji se suočio sa svojim strahovima, zadigao
rukave i počeo da radi, čineći tako da se ljudi sigurnije
osećaju nego sa usiljenim Bušovim distanciranjem."
"Otkada je preuzeo predsedničku funkciju, Buš je nastavio
da navodi božanske instrukcije kako bi opravdao svoje akcije.
I kao što piše u izraelskom "Haarety News", Buš kaže: "Bog
mi je rekao da napadnem Al Kaidu i napao sam je, a kasnije
me je uputio da napadnem Sadama, što sam i učinio."
Na kraju, doktor Frenk navodi svoja razmišljanja:
"Biblijska bitka između dobra i zla isticana je u svim njegovim
govorima počevši od 11. septembra, od neprekidne upotrebe
izraza ’krstaški rat’, karakterizacije terorista kao ’zlotvore’,
pa do grupisanja Iraka, Irana i Severne Koreje u ’Osovinu
zla’. Istovremeno, prikazuje Sjedinjene Države kao zemlju
potpuno nevinih žrtava. Prikazavši zlo na ovaj način, dok
oslobađa Sjedinjene Države svake odgovornosti, Buš transformiše
svoju dezintegrisanu i infantilnu viziju sveta u jednu potpuno
borbenu (i primitivnu) spoljnu politiku."
"Bušova retorika" - zaključuje doktor Frenk – "jasno pokazuje
kako on identifikuje sebe, kao Predsednika, sa Bogom i Sjedinjenim
Državama. Za njega su ova tri koncepta međusobno zamenljivi.
Nesposoban da dovoljno oplakuje poginule od 11. septembra,
i umesto da obavlja iscrpno istraživanje o tome šta se dogodilo
– i koliko smo odgovorni za to – slepo napada ’neprijatelja
’ kojeg vidi svuda, kao da odjednom ispod svakog kamena postoji
po jedan terorista."
U svojoj knjizi "Bele gluperde", Majkl Mur ukazuje na to da
Buš ima vidne simptome nesposobnosti da čita na nivou odraslog
čoveka, i izlaže sledeće, kao deo otvorenog pisma Bušu:
"1. Džordž, da li možeš da čitaš i pišeš na nivou odrasle
osobe?"
"Meni i mnogim drugima se čini da si možda, nažalost, funkcionalno
nepismen. Nije to neka sramota. Milioni Amerikanaca ne mogu
da čitaju na nivou koji prelazi četvrti razred."
"Ipak, dozvoli mi da priupitam sledeće: ako imaš problema
sa razumevanjem dokumenata vezanih za složenu situaciju, koji
su ti predati kao Lideru skoro slobodnog sveta, kako možemo
da ti poverimo nešto kao što su naše nuklearne tajne?"
"Svi znaci ove nepismenosti su tu – i na izgled te niko nije
izazvao zbog njih. Prva naznaka je bila kada si naveo kao
svoju omiljenu knjigu iz detinjstva, "The Very Hungry Caterpillar"
(Izgladneli guseničar)".
"Nažalost, ta knjiga je objavljena tek godinu dana pošto si
ti diplomirao na fakultetu".
"Jedno je jasno svima nama – ne možeš da govoriš na engleskom
jeziku koristeći rečenice koje mi možemo da razumemo.
"Ako ćes da budeš Vrhovni komandant, moraš da budeš u stanju
da preneseš svoje naredbe. Šta će se desiti ako ove male zabune
nastave da se događaju? Znaš li kako je lako da se jedan mali
pogrešan korak pretvori u noćnu moru za nacionalnu bezbednost?"
"Tvoji saradnici su rekli da ti ne čitaš dokumenta sa uputstvima
koje ti oni daju, i da im ti tražiš da ih pročitaju umesto
tebe ili da ti ih pročitaju.
"Molim te, nemoj ništa od ovoga da shvatiš lično. Možda se
radi o nesposobnosti za učenje. Skoro šezdeset miliona Amerikanaca
nemaju sposobnost za učenje."
U knjizi "Protiv svih neprijatelja", Ričard Klark piše da,
kada je Buš stigao u Belu kuću "pravovremeno smo upozoreni
da Predsednik nije neki veliki čitalac".
Knjiga "Buš u ratu" Boba Vudvarda govori o tome da je na jednoj
sednici Nacionalnog saveta za bezbednost, za vreme rata u
Avganistanu, Buš rekao sledeće: "Ja ne čitam uvodnike. Ja
to ne radim. Prevelika buka koja teži da se stvori oko tih
teleksa, svaki stručnjak i svaki bivši pukovnik i sve to,
je samo jedna zvučna kulisa."
To je bio jedan kratak pregled nekih tema koje su ugledne
američke ličnosti izložile, a koje pomažu u objašnjenju čudnog
ponašanja i ratobornosti Predsednika Sjedinjenih Država.
Ne želim za sada da širim priču o mnogo delikatnijim pitanjima,
kao što je ono, čije je objavljivanje koštalo života Dž.H.
Hatfilda, autora knjige "Srećni sin", ili o drugim temama
od velikog interesa, koje su razmatrali eminentni autori,
zaista briljantni i hrabri.
Klevete i laži gospodina Buša i njegovih najbližih savetnika
bile su osmišljene sa žurbom, da bi se opravdale surove mere
koje su donete protiv građana kubanskog porekla koji žive
u Sjedinjenim Državama, a održavaju veze sa najbližom rodbinom
na Kubi.
Takva ucena, na koju smo već upozorili 21. juna, imala bi
štetne političke posledice u državi Florida, i može da bude
presudna u aktuelnoj izbornoj borbi. Ideja o kažnjavanju glasanjem
dobija snagu među hiljadama američkih Kubanaca, od kojih bi
mnogi regularno glasali za Buša.
Mržnja i zaslepljenost doveli su Administraciju do jedne nemoralne
i glupe radnje, pod pritiskom terorističke mafije koja je
donela Bušu pobedu na prevaru, sa milion glasova manje od
njegovog rivala u celoj zemlji, i neznatnu prednost od 537
glasova na Floridi gde je, osim što je mnogo "preminulih"
iskoristilo svoje pravo glasa, na hiljade građana crnaca bilo
na silu sprečeno da glasa. Ove brutalne mere kritikovane su
na nivou cele zemlje.
Kao deo ogromne većine, terorističku mafiju, koja je odlučila,
ni manje ni više, o izboru jednog predsednika Sjedinjenih
Država, čine ili njome upravljaju bivše Batistine pristalice
i njihovi potomci; grupe koje su učestvovale decenijama u
terorističkim akcijama, piratskim napadima, planovima atentata
na kubanske revolucionarne lidere i u svim vrstama oružanih
agresija na našu otadžbinu; veliki zemljoposednici i rođaci
visoke buržoazije, pogođene revolucionarnim zakonima, koji
su zajedno sa ovim prethodnima uživali sve moguće privilegije,
a mnogi od njih su skupili velika bogatstva i stekli ugled
u značajnim sektorima moći unutar vlada Sjedinjenih Država.
Više od 90% onih koji su emigrirali sa Kube od pobede Revolucije,
učinili su to normalnim kanalima i motivisani ekonomskim razlozima,
njihove izlaske je Revolucija odobrila bez ikakve prepreke.
Međutim, Kubanci emigranti su bili primorani da prođu kroz
paklene muke moćne mafije, čijeg uticaja nisu mogli lako da
se oslobode.
Za razliku od mnogih miliona Latinoamerikanaca, uključujući
i Haićane i Karibljane, koji su legalno ili ilegalno emigrirali
u Sjedinjene Države i koji se vode kao emigranti, Kubanci
se, bez ijednog izuzetka, vode kao prognani.
S druge strane, apsurdni Zakon o specijalnom tretmanu Kubanaca
(Ley de Ajuste) koštao je neizmernih gubitaka života Kubanaca,
nagrađujući i stimulišući ilegalne izlaske, dajući im posebne
privilegije koje se ne dodeljuju državljanima drugih zemalja
u svetu.
Međutim, Kuba je odavno, još pre raspada Sovjetskog Saveza
i specijalnog perioda, uprkos opasnostima od špijunaže i terorističkih
planova iz Sjedinjenih Država, počela da daje emigrantima
dozvole za posete rodbini i rodnoj zemlji, dok im Bušova administracija
grubo zatvara vrata, u njegovoj opsednutosti da Kuba poklekne
tako što će je ekonomski ugušiti.
Sa istim ciljem da liši zemlju bilo kakvih prihoda, naziva
turističku industriju Kube seksualnim turizmom, a ljude iz
Sjedinjenih Država koji posećuju našu zemlju "pedofilima"
i "tragačima za zadovoljstvom".
Gospodin Buš takođe ne okleva da istu kvalifikaciju uputi
i kanadskim turistima, kada čitav svet zna da se u velikoj
većini radi o penzionerima i osobama trećeg doba koje u pratnji
svojih rođaka traže i uživaju u miru i izuzetnoj sigurnosti,
obrazovanju, kulturi i gostoprimstvu koje nalaze u našoj zemlji.
Kako bi gospodin Buš ocenio desetine miliona turista koji
svake godine posećuju SAD gde ima u izobilju kazina, kockarnica,
centara za mušku i žensku prostituciju i mnogih drugih oblika
aktivnosti vezanih za pornografiju i seks, od kojih ni jedan
ne postoji na Kubi i strani su revolucionarnoj kulturi našeg
naroda?
Kako bi ocenio desetine miliona Evropljana koji posećuju Španiju
svake godine gde se brojne stranice u štampi posvećuju objavljivanju
imena, adresa, fizičkih, kulturnih i intelektualnih osobina,
individualnim specijalnostima i talentima za sve ukuse osoba
koje upražnjavaju stari zanat prostitucije? Da li bi američku
i špansku turističku industriju ocenio kao seksualni turizam?
Nijednoj od pomenutih aktivnosti nema mesta na Kubi. Ipak,
u grozničavoj i fundamentalističkoj pameti svemogućeg gospodina
iz Bele kuće i njegovih najbližih savetnika sada treba "spasiti"
Kubu ne samo do "tiranije", treba "spasti kubansku decu od
seksualne eksploatacije i trgovine ljudima", "treba osloboditi
svet od tog strašnog problema koji se odvija na 150 km od
SAD."
Zar mu niko nije rekao da se na Kubi, pre pobede revolucije
1959. g., oko 100 hiljada žena zbog siromaštva, diskriminacije
i nedostatka posla, bavilo direktno ili indirektno prostitucijom,
a da ih je Revolucija obrazovala i našla im posao, i da su
od tada bile zabranjene takozvane "zone tolerancije" koje
su postojale u pseudorepublici i neokoloniji nametnutoj od
strane SAD?
Zar mu niko nije rekao da su kubanska dece, čije fizičko,
mentalno i moralno zdravlje čini prioritetni cilj Revolucije,
zaštićena zakonima koji su mnogo strožiji od onih u SAD i
da svi idu u školu, uključujući i više od 50 hiljada onih
koji zbog toga što pate od određenih oblika nesposobnosti
zahtevaju i dobijaju, bez ikakvog izuzetka, odgovarajuću pažnju
u centrima za specijalno obrazovanje?
Zar mu niko nije rekao da je smrtnost dece manja na Kubi nego
u SAD i nastavlja da opada?
Zar se niko nije usudio da mu šapne da Kuba u obrazovanju
zauzima istaknuto i međunarodno priznato mesto; da su sve
obrazovne i zdravstvene usluge besplatne i obuhvataju celokupno
stanovništvo; da se u obrazovanju, zdravstvu i kulturi danas
odvijaju programi koji će je smestiti mnogo iznad svih zemalja
sveta?
Istorijsko zasedanje Nacionalne skupštine narodne vlasti Kube
od 1. i 2. jula raskrinkalo je i učinilo smešnim groteskni
izveštaj od više od 400 strana u kome se naširoko i detaljno
govori o neokolonijalnim i aneksionističkim programima koje
predlaže za primenu fašistička grupa koja je iznedrila tako
odvratne projekte protiv naroda i suvereniteta Kube. Ništa
drugo nisu time postigli osim da još više ujedine naš narod
i ojačaju njegov borbeni duh.
Treba biti neizlečivo lud da bi se govorilo ni manje ni više
nego o primeni programa opismenjavanja i vakcinacije na Kubi,
gde je odavno iskorenjena nepismenost, minimalno školovanje
je devet razreda, a deca se vakcinišu protiv 13 bolesti. U
svakom slučaju, programi takvog tipa treba da se primenjuju
na desetine miliona izopštenih Amerikanaca, koji ne uživaju
prednosti zdravstvenog osiguranja ili nisu išli u školu, ili
su potpuno, ili funkcionalno nepismeni.
Čak ni administracija SAD se nije usudila da kaže ni jednu
jedinu reč o velikodušnoj ponudi koju je dala naša zemlja
za spasavanje, u kratkom periodu od pet godina, po jednog
života za svaki onaj osoba koje su poginule u kulama bliznakinjama,
prihvatajući tri hiljade američkih građana koji ne dobijaju
zdravstvene usluge neophodne za očuvanje života. Isto tako
se nije odgovorilo na pitanje da li bi bili kažnjeni ili ne
oni koji bi odlučili da putuju na Kubu i iskoriste tu priliku.
Zaista je otkrovenje činjenica da je istog dana kada je gospodin
Buš izgovorio tako sramne klevete i pretnje, jedna prestižna
naučna institucija iz Kalifornije potpisala sa Centrom za
molekularnu imunologiju na Kubi sporazum o transferu tehnologije
razvijene u našoj zemlji za kliničke probe i kasniju proizvodnju
tri obećavajuće vakcine u borbi protiv raka, bolesti koja,
kao što je poznato, ubija više od milion i po građana SAD
svake godine.
Ispravno je priznati da u ovom slučaju nije bilo opstrukcije
od strane američkih vlasti.
Taj čin pokazuje kako rezultati onoga o čemu sam ranije govorio,
počinju da daju plodove svuda u našoj zemlji, uprkos 45 godina
surove blokade i agresija od strane vlada Sjedinjenih Država.
I ne radi se o biološkom oružju, hemijskom oružju, ni nuklearnom
oružju; radi se o naučnim dostignućima koji mogu da pomognu
celom čovečanstvu.
Kamo sreće da, u slučaju Kube, Bog gospodinu Bušu ne želi
da "da instrukcije" za napad na našu zemlju, a da ga bolje
nagovori da spreči tu ogromnu grešku! On bi trebalo da se
uveri u autentičnost bilo kojeg božanskog ratnog mandata,
konsultujući se sa Papom i drugim prestižnim dostojnicima
i teolozima hrišćanskih crkava, pitajući ih za mišljenje.
Izvinite me, gospodine Predsedniče Sjedinjenih Država, što
Vam ovom prilikom ne pišem treću poslanicu. Bilo bi teško
da se analizira ta tema ovim putem. Moglo bi da izgleda kao
lična uvreda. U svakom slučaju, pridržavam se kurtoaznih normi.
Ave, Cezare, ali ovog puta dodajem: mi koji smo spremni da
umremo, ne plašimo se tvoje ogromne moći, tvog nezaustavljivog
besa ni tvojih opasnih i kukavičkih pretnji protiv Kube!
Živela istina!
Živelo ljudsko dostojanstvo!
26. jul 2004.
Izvor: http://www.kubabeograd.org.yu/ambasadavesti/srpski/260704.htm
[početak strane]
|